torsdag, maj 03, 2007

Trädgårdsintresserad! Hur gick det till?

Och helt plötsligt, efter husköp och så så har man gått och blivit trädgårdsintresserad. Är det inte lite konstigt. Jag som alltid beundrat mina föräldrars trädgård (lite så där på avstånd) och tyckt den varit jättefin men ALDRIG velat göra något FAKTISKT arbete i den. "Det räcker väl med att jag fotograferar..."!. Jag vill nu helt plötsligt ta på mig gummistövlar och gå ut och gräva i landen. Konstigt.

När vi köpte huset så var framsidan inte sådär jätteinbjudande. Två gigantiska barrbuskar skymde entrén (bland annat) och det var inte vidare värst mysigt:



Nu har vi rensat bort dessa gigantiska saker (och grävt upp rötterna, det var ingen barnlek kan jag ju säga) samt tagit bort lite av "småbarrkrafset" vid sidorna. Nu ser det istället ut så här:



Barren är borta och istället har det tillkommit en pergola där det ska klättra klematis ut med sidorna (stor härlig mysig klängväxt med fantastiska blommor). Längt till höger står det nu en smultronschersmin (de doftar så gott) och till vänster om det finns det tre små lavendelbuskar. I den stora rabatten så finns det lite allt möjligt, bland annat;

  • löjtnantshjärta

  • blåklocka

  • funkia

  • kattmynta

  • drakblomma

  • temynta

  • buskpion

  • samt den här något intressanta växten:



Vad kan det bli tro?

Inga kommentarer: