tisdag, februari 20, 2007

Italienska långbröd [uppdaterad]

Här kommer ett litet recept jag fått från min faster. Jag har modifierat det lite från orginal så det får mer smak, jag tycker nämligen om när brödet är kryddat. Perfekt att förbereda på kvällen innan och grädda på morgonen efter. Underbart med nybakt till frukost/brunch. En riktig söndagsfrukost.



Ingredienser:
50 g jäst
5 dl öl, gärna mörkt
5 dl kallt vatten
4 msk olivolja (eller vegetabilisk olja)
4 tsk salt
5 tsk fänkål
5 tsk pommerans
10 dl rågsikt
ca. 14 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en degbunke. Häll på vatten och öl. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt olja, salt, kryddor, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta kraftigt (degen ska vara färdigbearbetad). Degen ska vara ganska lös. Täck bunken med plastfilm. Jäs 4-5 timmar eller över natten, gärna i kyl.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord, vik den dubbel. Degen ska ej arbetas men kan plattas till. Skär degen i tre längder med en vass kniv. Vrid varje längd som en snodd och lägg försiktigt över på bakplåtspappersförsedd plåt. Täck med duk. Jäs cirka 60 minuter.

Grädda bröden mitt i ugnen i 275 grader i cirka 12 minuter.

Tips:
1. Om man inte väl vänta över natten utan baka "med en gång" kan man använda ljummet vatten (och öl), jäsa degen 45 minuter i bunken och 30 minuter på plåt och grädda direkt.

2. Använd gärna grovt durumvetemjöl istället för rågsikt och vanligt durumvetemjöl istället för vetemjöl. Detta gör bröden väldigt saftiga och hållbara!

Inga kommentarer: