tisdag, januari 23, 2007

Semlornas högtid

Det har börjat....! Jag har sett det! Semlorna börjar titta fram. Ja, jag vet, det är inte Fettisdagen än men jag kan inte hjälpa det. Jag ÄLSKAR semlor.

Bakade själv semelbullar i helgen. De blev riktigt kanon! Recept (från Bonniers kokbok) kommer här:

Till 32 stora semlor:
150 g smör
6 dl lättmjölk
1½ dl socker
2 krm salt
4 tsk stött kardemumma
2 ägg
50 g jäst
ca 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver

1 ägg till pensling

Gör så här:
Smält smöret. Häll i mjölk och låt blandningen bli fingervarm (37 grader). Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägg.

Finfördela jästen i en bunke och häll degspadet över. Rör tills jästen löst sig.

Tillsätt det mesta av mjölet blandat med bakpulver. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk ca. 40 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i fyra delar och dela sedan varje del i åtta bitar. Forma runda bullar. Jäs bullarna under duk på en plåt täckt med bakplåtspapper i 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.

Pensla med ägg och grädda 8-10 minuter mitt i ugnen.

Gör som vanligt:
Sedan gör man som vanligt, skär av ett lock, kråmar ur innanmätet (se till så att det blir lite kvar i bullen, inget roligt om fyllningen läcker), blandar med riven mandelmassa (ta så mycket som du tycker om), häll sedan i lite mjölk och rör om så att det blir en semelfyllning. Häll inte i för mycket mjölk från början utan späd under tiden om du tycker att fyllningen är för torr. Häll sedan fyllningen i bullen. Vispa grädde. Klicka på och lägg på locket. Klart att ätas!

Inga kommentarer: