tisdag, september 26, 2006

geblod! .nu

Var och lämnade blod idag! Har inte varit på nästan 2 år. Skäms egentligen! Man borde veta bättre, särskilt när jag varit en ivrig påhejar av ämnet blodgivning på jobbet. Försökte under 2 års tid att få med mig så många arbetskamrater som möjligt. Det lyckades inte så värst bra. Fick med mig 2 av 52. Men, 2 är bättre än inga tänkte jag och var glad i hågen. Och efter det glömmer man själv att lämna. Det är så lätt att kolla på den där kallelsen som kommer hem i lådan och tänka "ja just det ja" och när väl datumet dyker upp, då är det som bortblåst. De borde kunna skicka ut mötesinvitationer via Lotus Notes så det automatiskt skrivs in i min kalender. Fick iallafall idag reda på att de kan skicka SMS när det är dags. Skrev upp mig direkt!

Några viktiga fakta om blodgivning:

  • Blod är en färskvara och kan endast lagras i 6 veckor.
  • Blod kan inte tillverkas syntetiskt utan sjukhusen är beroende av blodgivare
  • Om du är mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare
  • En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod.

    Läs mer och anmäl dig för blodgivning på geblod.nu

  • Inga kommentarer: