fredag, januari 12, 2007

Äntligen fredag...!

Och jag är helt slut. Därför känns det nu OERHÖRT skönt att koppla av en sväng framför datorn med en riktigt stor (!) Martini Bianco (med is) och bara ströläsa lite bloggar. Snart dags för den numera klassiska fredagsförrätten:


Avocado, färska räkor, lime creme fraische
Jag gjorde detta häromdagen och tänkte jag ville få lite god lime-smak på creme fraischen. Det blev alldeles perfekt. Tvätta en lime och finriv lite skal från ca. 1/3-del av frukten. Dela den sedan mitt itu och pressa ut saften ur ena halvan och blanda med ca. 1-1½ dl creme fraische. Krydda sedan med lite svartpeppar. Ät detta ihop med färska räkor och avocado. Mums!

Otroligt att jag inte åt avokado får så kort tid som tre år sedan. Jag måste vart galen (eller saknat lite vuxen-poäng)...


Till varmrätt tänkte sambon svänga ihop en riktigt smaskig lasagne. Jag lyckades få in en grönsaksklausul* i den så nu ska den innehålla lite morötter också *skratt*. Jag tänker försöka tjata i lite färska champinjoner också.

* grönsaksklausul innebär att han måste numera tänka mycket mer på vad han äter och grönsaker är en av de grejor han måste öka i sin kost. Han fick diagnosen diabetes för ett par månader sedan och då blir ju maten extra viktig. Han är absolut INTE van att äta grönsaker i maten och det är det jag försöker få in. Som "gammal" viktväktare vet jag att man blir mättare samt att det är nyttigt för varje människa. Att försöka få in detta i huvudet på någon annan har dock visat sig lite svårare än jag trodde. Vi kommer ju från olika bakgrunder så det är ju dock naturligt...


Efterrätt kommer bli väldigt enkel:
Inlagda persikor med Carte d'or vaniljglass. Jag köpte en extra stor burk. Blir gott till muffinsen imorgon. Det där med viktväktarna verkar få vänta tills nästa vecka. Men en härlig långpromenad ska jag väl kunna klämma in under helgen som kompenserar detta *smajl*



En rätt schysst fredag med andra ord.

Inga kommentarer: