söndag, januari 14, 2007

Kol & Kox

Igår blev det fest. Meningen var att vi bara skulle gå på bio men vem kan motstå frestelsen att gå ut och äta innan... Inte jag. Inte sambon. Inte vännerna. Bord bokades på en liten restaurang på Olofsgatan i Stockholm City, Kol & Kox. Har aldrig varit där innan. Det visade sig bli en riktig fullträff av stora italienska mått.


Kol & Kox har ambitioner och de infriar varenda löfte. En liten men oerhört smakrik meny. Vi bestämde oss för att slå på stort och gå på tre-rätters. Jag valde Medelhavsmenyn. Sambon gick på Kockens meny och vännerna på Husets meny. Min bestod till huvuddelen av havets läckerheter; risotto med bläckfisk och musslor samt grillad svärdfiskfilé med musselragu. Behållningen från kvällen är dock den fantastiskt goda efterrätten; "Semifreddo al Vin Santo e salsa di cantucci" vilket innebär Vin Santo parfait fylld med hackad Toblerone chocklad och cantuccini sås. Vad cantuccini sås är vet jag fortfarande inte, den var mest med som dekoration på tallriken men Vin Santo parfait, det måste bara göras hemma! Wow vilken smak! Underbart!


Sambon jublade mest över sin förrätt som var Culatello di Zimbello vilket innebär en oerhört god skinka serverad med en tomat och mozzarella sallad och oliver från Ligurien. Skinkan var helt otroligt superb.


Till maten drack vi ett rött vin från Veneto, "Ripassa" Valpolicella Superiore DOC 2003. Till hälften tillverkat som ett Amarone-vin vilket innebär att man torkar druvorna innan tillverkning. Detta ger en mycket kraftig smak men i detta vins fall, knappt någon eftersmak vilket var kanon! Måste kolla om det finns på systemet. Det närmaste jag hittade var detta vilket verkar stämma överens. Får kolla in om jag känner igen etiketten.


Förutom att maten var oerhört god så var dessutom servicen kanon. Personalen var oerhört service-minded och tog sig tid att berätta om både mat och vin. Mycket trevligt!


I'll be back!

Inga kommentarer: