torsdag, november 30, 2006

25-kronors eller 100-kronors


Med tanke på att vissa i familjen inte tycker att det är speciellt kul med julklappar så började vi en ny tradition hemma; endast köpa julklappar för en bestämd summa pengar. Summan varierar från år till år.

Vi började för ett par år sedan med 25 kronor. Det var svårt. Försök att hitta något "meningsfullt" till din far för 25 kronor. Det slutade med att jag köpte en "ansiktsmask" åt honom; 2 avokado, en gurka och en liten ansiktshandduk. Många skratt blev det innan han kom på vad det hela skulle vara för något. Till mig så hade han köpt 5 mattallrikar på IKEA á 5 kronor styck.

Lite av det roliga med detta är att det måste kosta det exakta beloppet. Har du köpt något för 23 kronor och gränsen är 25 så måste du upp till den... Sedan måste man dessutom rimma på varje paket. Det behöver inte vara bra, huvudsaken är att det är rim. Min sambo kom in i det hela förra året. Han hade stora problem att få till något från början men nu ser han "nästan" lite fram emot det hela.

I år är gränsen som förra året, 100 kronor. Det är något enklare än 25 men fortfarande lite sport i att hitta lite roliga grejor. Jag hittade en gosig, mysig, röd pläd på IKEA för 39 kronor. Den ska farmor få, ihop med lite ljus med mera. Till min sambo har jag åxå kommit på något (kan inte skriva vad det är om han skulle få för sig att läsa) men det platsade precis perfekt in på 100-kronorsstrecket. Mycket nöjd! Till resten har jag dock ej koll än. Men, tänkte surfa runt lite och se om jag kommer på något kul. Idéer?

Inga kommentarer: