tisdag, oktober 24, 2006

Oskärpa

Jag blir G*A*L*E*N! Varför kan jag inte lära mig att fotografera ordentligt med vår nya kompakta lilla fina digitalkamera. Laddade just ned Paris-bilderna till datorn (som syns på förra inlägget). Hade tagit säkert 70-80 bilder och säkert 1/3 saknar skärpa där jag vill ha den. Otroligt irriterande!

Detta händer nästan aldrig med min Minolta 505si. OK, det ena är analogt och det andra digitalt men så mycket skiljer det sig inte i hur man fotograferar. Man håller kameran stadigt, man riktar skärpepunkten mot den plats man vill ha den. Man trycker ned halvvägs, kameran fokuserar. Man trycker av. Skärpan fungerar i den ena men inte i den andra.

Nu kunde man ju då lätt tro att det faktiskt är fel på digitalkameran men icke sa Nicke. Den beter sig tydligen endast så när jag håller den. Alla andra lyckas få bra bilder. Först trodde jag att det berodde på att jag tog fest-bilder och att fotografen var något "suddig" själv men, Paris-bilderna är ju tagna i fullt dagsljus. Utan intag av alkohol.

17 åxå! Dags för övning!

Inga kommentarer: