måndag, september 18, 2006

VAC - Ett av världens 7 underverk...eller?

VAC. Voice Activated Assistant. Vilken uppfinning!

Denna automatiserade tjänst är uppfunnen för att växeln ska få lite mindre att göra. Det går till som följer. Man ringer in till ett nummer. Får prata med en dataröst och talar om VEM man vill prata med. Du blir kopplad till rätt person. I teorin fungerar ju detta underbart!

Jag har nu förstått att jag måste ha en grym dialekt. I normala fall har folk väldigt svårt att gissa var jag kommer ifrån. Gissningarna brukar hamna någonstans söderut, typ Göteborg eller Småland eller något... Alltså en liten dialekt men inte speciellt definierbar eftersom dialekten mellan Småland och Göteborg är ganska olik!

Men enligt VAC pratar jag tydligen helt oförståeligt. Ett samtal kan gå till så här:
VAC: Hej och välkommen till den röstaktiverade telefonisten! Vem vill du prata med?
Jag: Cecilia Jansson
VAC: Jag förstår inte vad du säger. Vem vill du ringa upp?
Jag: CECILIA JANSSON!
VAC: Jag förstår inte vad du säger. Vem vill du ringa upp?
Jag: C-E-C-I-L-I-A J-A-N-S-S-O-N ---!
VAC: Jag förstår inte vad du säger. Säg förnamnet på personen. Om du behöver hjälp, säg "Hjälp".
Jag: Cec-i-l-ia Jan-sso-n!
VAC: Du kopplas nu till telefonist!

Jag säger då det. Fram för telefongrabbarna och tjejerna i växeln!

Inga kommentarer: